Pressmeddelande 2021-03-05

Pressmeddelande från Nordic Surface Group

Nordic Surface Group förvärvar Högsbokoncernen

Vi förstärker återigen vår position inom ytskiktsbranschen när vi nu har lyckats avtala om att förvärva Göteborgs ledande målerikoncern innehållande företagen P. Chr. Rusch & Son AB, KP Måleri AB, Effektiv Måleri i Mölndal AB, samt Måleribolaget Entreprenad i Alingsås AB.

Samtliga bolag är hemmahörande i Västra Sverige och ingår i Högsbokoncernen med säte i Göteborg.

Dessa fyra premiumbolag om cirka 75 anställda administreras genom Högsbo Administrations AB. Där ekonomi, HR och KMA funktionerna är förlagda.

”Att kunna välkomna Högsbogruppen med sina fyra bolag är ett mål som har varit självklart för mig när vi nu förstärker vår närvaro på västkusten. Vi får ett starkt tillskott i gruppen med en erfaren ledning och professionella medarbetare. Att addera Göteborg gör att vi nu finns representerade i alla storstadsregioner”

Jonas Danielsson VD/ Koncernchef NSG

Vi ser nu fram emot att ta klivet in i en växande rikstäckande koncern, där vi tillsammans kan bygga nya värden med de bästa partner som branschen har att erbjuda”

Jörgen Bergqvist/Delägare Högsbokoncernen

”Detta är det självklara valet för oss att möta en allt mer utmanande framtid”

Bengt Andén/Delägare Högsbokoncernen

”Vi ser detta som en alltigenom vinn-vinn affär, där den lilla koncernen stärker den stora och vice versa”

Patrik Andersson/Delägare Högsbokoncernen

NSG, Nordic Surface Group, är Sveriges näst största företagsgrupp inom ytskiktstjänster och består av lokalt ledande företag med drivna entreprenörer och starka varumärken. Gruppen bildades i maj 2020 och har som målsättning att bli en rikstäckande marknadsledare som kan erbjuda både större och mindre kunder konkurrenskraftiga tjänster inom främst måleri och golv.

Gruppen har idag cirka 900 medarbetare och omsätter ca 1200 mkr, främst i Södra Sverige och Mälardalen. Största ägare i NSG är Litorina/Bragnum invest, det är två nordiska investmentbolag som investerar i medelstora bolag i Norden för att genom tillväxt, lönsamhetsförbättring och ökad professionalism utveckla dem till ledande inom sin bransch.

MPA Måleri AB grundades 1986 och är ett av Västerås mest tongivande måleriföretag med en genuin historik av entreprenörskap. Med sina ca 35 medarbetare servar dom orten med alla slags måleriuppdrag och har varit delaktig i flera stora nyproduktionsprojekt samt är en trogen leverantör både till allmännyttan i Västmanland och till privata fastighetsbolag. Idag leds MPA Måleri av VD Johannes Jansson.

B Krafft Måleri AB bedriver måleri och färghandel i centrala Örebro. Deras breda kompetens gör att de kan ta sig an alla typer av måleriuppdrag och de har resurser för både små och stora projekt. Företaget har ca. 80 anställda.

Stoby Måleri är ett familjeföretag som startades 1969 av målarmästare Göran Olsson och Gittan Olsson, i deras hem i Stoby utanför Hässleholm. Idag drivs företaget av deras tre söner, Stefan, Peter och Rickard och Stoby finns numera på flertalet orter runtom i Skåne, Småland och Halland. Med sina tolv hantverkskontor och cirka 375 medarbetare är företaget idag södra Sveriges största ytskiktsbolag med fokus på underhållsmåleri.

Högsbokoncernen

Chr. Rusch & Son AB är Sveriges äldsta målerifirma grundad 1862 med en lång tradition av dekorativt måleri och modernt servicemåleri där personalen hanterar såväl nya som gamla tekniker.KP Måleri AB har i över 30 år varit ett dominerande företag över regionen inom utvändigt, industri och hotell måleri. Effektiv Måleri i Mölndal AB som med fokus på lägenhetsunderhåll och totalentreprenad är en stor leverantör på ramavtal till bland annat Mölndals kommun. Måleribolaget Entreprenad i Alingsås AB är ett välrenommerat måleriföretag och har sedan 1938 varit verksamt i Alingsås med omnejd, där man utmärkt sig för hög kvalité och god

Affären kommer att fullbordas fredagen den 5/3 2021. För mer information, vänligen kontakta:

VD NSG