Pressmeddelande 2021-01-20

Nordic Surface Group förvärvar MPA Måleri AB

Vi förstärker återigen vår position inom ytskiktsbranschen när vi nu avtalat om att förvärva MPA Måleri AB. Genom tidigare förvärv har Nordic Surface Group (”NSG” eller ”Gruppen”) redan en stark position i södra och mellersta Sverige, och med förvärvet av MPA Måleri AB förstärker vi nu våra marknadsandelar i, och kring, Västerås och Mälardalen

MPA Måleri AB bildades 1986 som en del av Måleriproduktion AB. Sen ett antal år drivs bolaget av Johannes Jansson med ca 35 medarbetare. MPA med sin breda kompetens gör att de kan ta sig an alla typer av måleriuppdrag och de har resurser för både små och stora projekt. MPA är den självklara aktören både för nyproduktionsprojekt som en partner i ramavtal.

”Vi välkomnar MPA Måleri AB och förstärker vår position i Mälardalen med hög kompetens och sunda värderingar. MPA har för mig alltid varit det självklara valet när vi etablerar oss i Västmanland ”, säger Jonas Danielsson, VD och koncernchef i NSG. ”Vi fortsätter ta andelar på marknaden och tar nu ytterligare kliv mot vårt mål att bli Sveriges ledande ytskiktsföretag.”

För att stärka MPA Måleri:s framtid och skapa långsiktig trygghet för de anställda så känns detta som ett naturligt och självklart steg, och vi ser fram emot att förstärka en redan stark företagsgrupp” säger Johannes Jansson, VD MPA Måleri AB.

”För oss som grundare av företaget känns det rätt att bli en del av NSG tillsammans med flera av de bästa kollegorna i branschen. Vi ser fram mot en spännande framtid tillsammans.”

säger Stefan Jansson VD MPA Måleriproduktion AB

Affären kommer att fullbordas onsdagen den 20/1 2021. För mer information, vänligen kontakta:

VD NSG

NSG, Nordic Surface Group, är Sveriges näst största företagsgrupp inom ytskiktstjänster och består av lokalt ledande företag med drivna entreprenörer och starka varumärken. Gruppen bildades i maj 2020 och har som målsättning att bli en rikstäckande marknadsledare som kan erbjuda både större och mindre kunder konkurrenskraftiga tjänster inom främst måleri, golv, plattsättning och fasad.

Gruppen har idag ca 750 medarbetare och omsätter ca 1020 mkr, främst i Södra Sverige och Stockholmsområdet. Största ägare i NSG är Capillar Equity, ett nordiskt investmentbolag som investerar i mindre och medelstora bolag i Norden för att genom tillväxt, lönsamhetsförbättring och ökad professionalism utveckla dem till ledande inom sin bransch.

MPA Måleri AB grundades 1986 och är ett av Västerås mest tongivande måleriföretag med en genuin historik av entreprenörskap. Med sina ca 35 medarbetare servar dom orten med alla slags måleriuppdrag och har varit delaktig i flera stora nyproduktionsprojekt samt är en trogen leverantör både till allmännyttan i Västmanland och till privata fastighetsbolag. Idag leds MPA Måleri av VD Johannes Jansson.

B Krafft Måleri AB bedriver måleri och färghandel i centrala Örebro. Deras breda kompetens gör att de kan ta sig an alla typer av måleriuppdrag och de har resurser för både små och stora projekt. Företaget har ca. 80 anställda.

Stoby Måleri är ett familjeföretag som startades 1969 av målarmästare Göran Olsson och Gittan Olsson, i deras hem i Stoby utanför Hässleholm. Idag drivs företaget av deras tre söner, Stefan, Peter och Rickard och Stoby finns numera på flertalet orter runtom i Skåne, Småland och Halland. Med sina tolv hantverkskontor och cirka 375 medarbetare är företaget idag södra Sveriges största ytskiktsbolag med fokus på underhållsmåleri.